Uitje naar Posbank en Sallandse Heuvelrug
24 t/m 26 februari 2022

Hans Mom bij de Posbank

Na een week uitstel door coronaperikelen reden we op donderdag 24 februari in de ochtend richting Posbank voor een driedaagsuitje. Dat ons ook in Deurningen en op de Sallandse Heuvelrug zal brengen.

De Posbank

Gina Mom

Gina Mom bij Koetshuis Heuven

Schaapskooi

Veluws heideschaap

We zijn om 10:45 uur in het bezoekerscentrum van natuurmonumenten aan de Heuvenseweg in Rheden, aan de rand van Nationaal Park Veluwezoom. We weerstaan de verleiding iets te kopen in de shop die gevuld staat met allerlei leuke hebbedingetjes en belanden in de brasserie voor een cappuccino. Hier laten we ons wel verleiden door een limoencakeje en een stuk parrotcake. Het smaakt heerlijk, een lekker begin van het uitje. Daarna lopen we langs het koetshuis Heuven en via de weide van de schappskooi naar de schaapskooi zelf. Hier huist een grote kudde van het Veluwse heideschaap. Er zijn weer veel lammetjes geboren zien we op het terrein waar de schapen staan.

Gina Mom op de Posbank

Het eerste doel is het bankje bovenop de Kraaijenberg vanwaar je een mooi uitzicht hebt op het Herikhuizerveld en de Posbank aan de overzijde. We hebben geen last van omgewaaide bomen hier, want het is grotendeels heide met slechts hier en daar een boom. Het is heerlijk rustig met slechts een enkele wandelaar en het geluid van zingende boomleeuweriken op de achtergrond.

Gina Mom bij Paviljoen de Posbank

Na een uurtje lopen zijn we bij Paviljoen de Posbank, waar we al meerdere keren pomodorisoep hebben besteld. Vandaag moeten we het doen met paprikasoep met courgette, maar dat is een prima alternatief. De gebruikelijke kaasstengel is er wel en zelfs ik vind die lekker. Natuurlijk moeten we ook even de socialmedia checken, zeker nu ons derde kleinkind onderweg is.

Om 13:15 gaan we weer op pad en lopen nu in zuidoostelijke richting over het Herikhuizerveld. Hier en daar staan de gaspeldoorns met de gele vlinderachtige bloemen al flink in bloei, hoewel de hoofdbloeitijd van maart tot en met mei is. Precies om 14:00 uur zijn we weer bij de auto en dan vallen ook de eerste spetters. We hebben echt geluk gehad, want we hebben een groot deel van de route in de zon kunnen lopen.

Van der Valk in Hengelo

van der Valk Hengelovan der Valk Hengelo

van der Valk Hengelo

We hebben voor de vierde maal gekozen voor een verblijf bij van der Valk in Hengelo. Prima hotel met mooie kamers. Dat ze nu ook een zwembad en een spa hebben was ons even ontgaan, maar het deert ons niet.

We hebben een arrangement waarbij het avondeten inbegrepen is. We starten met een mosterdsoep met zalmsnippers en daarna komt de ossenhaassaté, die heerlijk mals is en is voorzien van allerlei bijlagen die niet op de foto staan. AlsNa het hoofdgerecht voelen we allebei al "grond", maar toch bestellen we yoghurtijs met perziken en sinaasappel als toetje. Het is verrukkelijk, maar met bollen als sneeuwballen en een grote toef slagroom is het allemaal net te veel en we hoeven de rest van de avond dan ook niets meer als alleen een paar glazen water tegen de dorst.

Sauna Saré in Deurningen

Thermen Saré

Een van de redenen van het uitje is een bezoek brengen aan Thermen Saré in de buurt van Oldenzaal. Na een ontbijt met uitgebreide mogelijkheden rijden we naar Deurningen, waar de Sauna vlakbij het recreatiegebied Het Hulsbeek ligt. Het is een kleinschalige sauna, maar reuze gezellig en er zijn genoeg sauna's om een hele dag mee te vullen. We zijn er even na 10:00 uur en na meerdere saunabezoeken van allerlei aard, wat drankjes en een kleine lunch met heerlijke soep ronden we het bezoek om 17:30 uur af. Het was een heerlijk relaxte dag waar we van het begin tot het eind van genoten.

van der Valk Hengelovan der Valk Hengelovan der Valk Hengelo

Terug bij van der Valk nemen we wijs geworden een kleine portie soep en als hoofdgerecht een kleine schnitzel met heerlijke groenten en saus. Daarna is er nog ruimte voor een toetje. Gina gaat voor sorbetijs en ik voor pavlova.

Sallandse Heuvelrug

Zaterdagmorgen ontbijten we om 09:00 uur bij van der Valk , checken een uurtje later uit en gaan op weg naar Haarle dat aan de westrand van de Sallandse Heuvelrug ligt. We gaan ook hier een wandeling doen die we al eerder hebben gedaan. Om 10:45 uur rijden we het parkeerterrein op bij Herberg de Pas. Een prachtig Overijssels landschap ligt aan onze voeten.

Gina bij de Sallandse Heuvelrug

Palthetoren bij de Sallandse Heuvelrug

Huis De Sprengenberg Sallandse Heuvelrug

We lopen vanaf de parkeerplaats onderlangs de Sprengenberg waarop we de Palthetoren zien staan. Onderweg zie ik een middelste bonte specht, een mooie waarneming van een soort dioe ik niet ieder jaar scoor.

Hans Mom bij Sallandse Heuvelrug

Als we de rand van de heide bereiken hoor ik van diverse kanten het geluid van boomleeuweriken.

Sallandse Heuvelrug

Het pijpenstrootje zal de heide verdringen als het de kans krijgt.

Gina Mom bij de Sallandse Heuvelrug

Hans Mom bij de Sallandse Heuvelrug

Het is prachtig wandelweer en een jas heb je nauwelijks nodig.

Gina Mom bij Herberg de Pas - Sallandse Heuvelrug

Na anderhalf uur zijn we weer terug bij het beginpunt. We bestellen nog een cappuccino bij Herberg de Pas waar we nog net een tafeltje binnen kunnen bemachtigen. Niet alleen wij kwamen op het idee te gaan wandelen hier, hoewel we onderweg niet heel veel mensen zijn tegengekomen.Daarna stappen we weer in de auto voor de terugrit naar huis die bijna twee uur in beslag neemt. Het waren drie heerlijke dagen waar we met volle teugen van hebben genoten.